Silnice III/05746 Valašské Příkazy – Študlov

Lokalita: Valašské Příkazy - Študlov Stupně PD: DUSP, PDPS, RDS Realizace: 11/2021–10/2023 Zhotovitel: STRABAG a.s. Investor: ŘSZK

Předmětem stavby byla přeložka silnice III. třídy přes regionální železniční trať Horní Lideč – Bylnice, která byla nutná z důvodu havarijního stavu mostního objektu z roku 1928. Součástí projektu byla výstavba nového silničního náspu vysokého až 6 m, třípolového mostu délky 75 m z tyčových prefabrikátů a řady doprovodních komunikací sloužících k napojení okolních objektů a pozemků. Původní těleso silnice a mostní objekt přes železniční trať byly odstraněny.

 Směrové vedení silnice III/05746 je nově složeno z oblouků velkých poloměrů R=550 m a R=1200 m. Trasa byla napřímena a tím došlo k výrazně většímu komfortu jízdy. Výškové řešení přeložky komunikace je uzpůsobeno požadavkům na přemostění železniční tratě č. 283 a připojením dalších komunikací na silnici III. třídy. Napojení vlakové zastávky bylo navrženo v odsazené poloze oproti stávajícímu stavu. Připojení polních cest a elektrárny bylo řešeno za přemostěním pomocí průsečné křižovatky. Odvodnění je provedeno pomocí podélného a příčného sklonu komunikace, který odvádí vodu z povrchu vozovky do uličních vpustí, na přilehlý terén nebo do nově zřízených příkopů a propustku.

Základové poměry v území byly složité a vyžádaly si dodatečná geotechnická opatření. Násypová tělesa původní silnice byla nestabilní, jakož i samotné podloží násypu. Pro návrh nového zemního tělesa silnice byla na vybraném úseku navržena výměna podloží s lomovým kamenem o mocnosti 1,2 m.  Založení mostu bylo z důvodu rizika nerovnoměrného sedání realizováno hlubině na vrtaných pilotách

Místo stavby je velmi komplikované svým uspořádáním. Z důvodu stísněných prostorových podmínek, napojení okolních objektů a křížením železniční trati bylo nutné využít maximální parametry umožněné normou pro navržení nivelety silnice. Pro nový mostní objekt byl zvolen systém prostě uložených tyčových prefabrikátů spřažených kontinuální betonovou deskou. To umožňuje pružné chování konstrukce v prostředí náchylném na deformace a zároveň vylučuje nutnost osazení mostních závěrů nad vnitřními podporami. Prefabrikáty byly osazeny autojeřábem, přičemž operace na kus zabrala přibližně 15 min. Tímto byla umožněna výstavba mostu při zachování provozu na železniční trati a došlo k výraznému zkrácení prací v nebezpečném prostoru kolem trati.

 

ZOBRAZIT VŠECHNY REFERENCE